Foto: Wessel de Groot

Martien Meiland en zijn vrouw Erica deden in 2007 mee aan het programma ‘Ik Vertrek’, waarin zij hun woonwinkel verruilden voor een kasteel in Frankrijk. In 2018 komt de familie in contact met Talpa. Het productiebedrijf wil graag hun nieuwe emigratieplannen volgen. Nu in de vorm van een reality-serie, genaamd ‘Chateau Meiland’. De meningen over deze enthousiaste familie zijn echter verdeeld.

Het programma is vanaf aflevering 1 razend populair. De kijkcijfers werden steeds hoger en hoger. Ondertussen zitten er iedere maandag meer dan een miljoen kijkers aan de buis gekluisterd voor de hysterische familie Meiland. Het programma won zelfs de Gouden Televizier-Ring. 

Familie Meiland vertrok in 2007 vanuit Noordwijk naar een dorpje in de buurt van Parijs om een chambre d’hôte te beginnen. Na de voorspoedige verbouwing was het kasteel omgetoverd tot een paleis. Toch beviel het Franse leven de familie Meiland niet. Ze hadden té veel heimwee naar hun kikkerlandje. Na twee jaar besloten ze terug te verhuizen naar Nederland. In 2015 blikt het programma ‘Ik Vertrek’ terug op hun belevenis en worden ze niet veel later benaderd door Talpa. In januari 2018 gingen ze opnieuw het avontuur aan en vertrokken ze naar Beynac in Frankrijk. Ze willen een B&B starten.

De uitspraken van Martien Meiland

Hoe zorgt Martien er eigenlijk voor dat zijn opmerkelijke uitspraken viraal gaan? Angèl Nijskens, eigenaresse van personal branding kantoor Nijskens Branding Agency, zegt dat hij volledig zichzelf is. “Het lijkt heel gewoon maar het is juist heel ongewoon. Hij is een uitvergroot, extreem voorbeeld van iets dat heel veel mensen herkennen.” Volgens Nijskens heeft Martien niets mooier gemaakt dan dat het is en dat is authentiek. De combinatie van zijn extreme karakter en zijn opmerkelijke manier van praten blijkt goed binnen te komen bij het Nederlands publiek.

De keerzijde van het succes

Er zit echter ook een keerzijde aan de welbekende uitspraak ‘wijnen’ van Martien. Wim van Dalen van het Nederlands instituut voor Alcoholbeleid schrikt van het alcoholgebruik van de familie Meiland. Hij vindt het ongepast dat ze zo vaak en vroeg aan de wijn zitten. Het is volgens hem een slecht voorbeeld voor Nederland. “Het programma heeft meer dan een miljoen kijkers iedere week. Het gedrag van de familie Meiland kan de rest van Nederland stimuleren om te gaan drinken. Het wordt door hen genormaliseerd, terwijl dit helemaal niet normaal is. Alsof je iedere dag wijn moet drinken en je geen gelegenheid voorbij kunt laten gaan zonder wijn. Zoals er in deze serie met drank wordt omgegaan is volstrekt onverstandig en riskant”, zegt van Dalen. 

Ondanks de verschillende meningen over het programma kan het niet ontkend worden dat Martien een echte BN’er is geworden. Hij is ondertussen schrijver van zijn eigen column in het weekblad Privé. Hij was te zien in Ranking the Stars op RTL5 en tevens presenteert hij een nieuw televisieprogramma op SBS6 ‘Cash or Trash’. Martien zijn authentieke karakter, opmerkelijke uitspraken en avontuurlijke belevenissen verklaren zijn enorme succes op de nationale televisie.